Offerfeest - Reisverslag uit Teheran, Iran van Tanja de Wit Gerard Tuin - WaarBenJij.nu Offerfeest - Reisverslag uit Teheran, Iran van Tanja de Wit Gerard Tuin - WaarBenJij.nu

Offerfeest

Door: Tanja de Wit

Blijf op de hoogte en volg Tanja de Wit

24 September 2015 | Iran, Teheran

Iran Isfahan,

Dag allemaal,

Isfahan is een hele bijzondere stad. Langs de straten veel bomen en hagen, waardoor er veel schaduw is, overal waterpartijen, straten met feestelijke verlichting. Het is een heel andere stad dan de andere steden die we bezochten, welvarender ook.
Natuurlijk is Isfahan bekend van het gedicht over de tuinman en de dood in Isfahan. Op de website hieronder kun je dat gedicht vinden.

Iedereen die de documentaires over Iran van Thomas Erdbrink heeft gezien kent het verhaal van de droge rivierbedding. Uiteraard zijn we daar geweest, de rivier stond droog. Het is een ondiepe rivier, dus nooit gebruikt voor scheepvaart, maar er zijn een paar prachtige bruggen, met veel poortjes die gebruikt worden als ontmoetingsplaats, rond zonsondergang. Mensen zitten in de poorten te praten, picknicken, muziek maken, flaneren, flirten of gewoon van de ene kant naar de andere lopen. De oorzaak van de droge rivierbedding is het feit dat in de bovenloop het water nodig is voor irrigatie zodat ze regelmatig de watertoevoer naar Isfahan afsluiten.

Isfahan heeft ook een Armeense wijk met een aantal mooie kerken en veel cafeetjes waar je heerlijke koffie kunt drinken en leuke eethuisjes. Ook daar is de sfeer heel prettig. In het centrum van Isfahan zijn een paar prachtige grote pleinen met moskeeën en paleizen. Het grootste plein was vroeger het polo veld van de sjah. Nu staan er veel planten, plantsoenen en fonteinen. Rondom allemaal souvenir winkeltjes die mooi verlicht zijn + en in de plantsoenen zitten overdag in de schaduw en 's avonds op het gras veel Iraniërs te eten en praten met hele families.
De bazaar in Isfahan is enorm en ze hebben mooie dingen op gebied van textiel, sieraden en aardewerk.
We bezochten de belangrijkste vrijdag moskee, enorm groot en al bijna 1000 jaar oud, zodat je goed kunt zien welke bouwstijlen er allemaal zijn toegepast.
We aten in een traditioneel Iraans restaurant en de laatste avond in het duurste restaurant van Isfahan, met een groepje, heerlijk, voor Iraanse begrippen heel duur, maar omgerekend € 15,-- p.p.
We zwierven door de Armeense wijk, kortom een prima tijd daar.

Vanmorgen vroeg alweer vertrokken naar Teheran. Vanavond gaat de groep naar het vliegveld en gaan wij om 7 uur met de trein naar Mashad, bijna 1000 km waar we om 14 uur aankomen en voor 4 nachten een hotel gereserveerd hebben. Daar moeten we ons visum verlengen en de reisbegeleider van Djoser heeft een gids voor ons geregeld die meegaat naar de vreemdelingen politie, overmorgen. We vertrouwen erop dat het probleemloos zal gaan, alleen wat tijd kost.

Vandaag zijn we in Qom geweest, bij de grote moskee van de zuster van de Iman Reza. Het is offerfeest en dus heel druk in de moskee,bij de tombe, we konden er niet in. Wel op het plein, in chadors, wat een grote hoeveelheid mensen en wat een grote moskee! Daarna naar het mausoleum van Khomeini, weer een chador om. Het is een gigantisch mausoleum. Ook hier veel mensen, wel een grappige sfeer, spelende kinderen, ontspannen. De chadors zijn van kunststof en zitten vreselijk warm en zowel in Qom als bij Khomeini was de plumeau politie streng, je haar mocht niet zichtbaar zijn en een groepsgenote moest haar lippenstift verwijderen.

We hebben een aantal keer jonge mensen gesproken die zich openlijk beklagen over de politiek hier. Ze verwachten weinig verandering ook al wordt de boycot opgeheven. Zolang er geen echte vrije verkiezingen komen, blijft het een politiestaat en ontwikkelt het land zich niet naar haar potentie. Ze zeggen dat 90% van de jongeren droomt van een toekomst in het westen en een vlucht weg uit Iran. Wat een tragiek!

We zijn erg benieuwd naar Mashad. Ook willen we daar in de omgeving een paar
plaatsen bezoeken die de moeite van het bezoeken waard zijn.

Tot slot nog iets over de temperatuur. Het begint ook hier herfst te worden, de wintertijd is ingegaan. 's Morgens vroeg is het lekker en ook na zonsondergang koelt het af en je kunt altijd nog zonder vest buiten zijn. Overdag is het heet, tussen 30 en 35 graden. 's Nachts is een laken voldoende, ook in de woestijn een enkele keer zoals in Shiraz trokken tegen de ochtend een deken over ons heen, Shiraz ligt wat hoger.

Vanavond laatste maaltijd met onze groep, die. Zijn morgen om deze tijd thuis en ze verheugen zich op alcoholische versnaperingen in het vliegtuig.

Tot zover deze keer.

Liefs van Gerard en Tanja

• 24 September 2015 - 18:04

Joreel Boon:

Prachtige reis Tanja, ik had al gezien dat jullie een flinke afstand moesten afleggen naar Mashad, maar op Google maps kon ik niet zien hoe ver het was. Leuk hoor al die verhalen. En hebben jullie wel Baghala Ghatogh gegeten? heerlijk tuinbonen gerecht!
    Keep us informed.

• 26 September 2015 - 12:56

Henny Hulshoff:

wat enig om je reisverslag-en -te lezen,
    wat een belevenis,
    dank je jullie wel,
    alle goeds voor het vervolg,
    dikke zoen,
    Henny